Předškolní pedagogika je velká zodpovědnost. Školka není jen o hraní
Paní ředitelce Dagmar Červinkové se stejně jako dalším učitelkám po létě opět navrací děti do mateřské školy Zvídálek. Co nového čeká nejen děti, ale i jejich paní učitelky jsme se dozvěděli na velmi příjemném setkání uprostřed upršeného zářijového dne. Ten den však prozářilo dětské štěbetání, okolo kterého se celý rozhovor točil.
Po létě se každý vrací odpočatý z dní na dovolené či doma, vnímáte toto i na dětech?
Mám informace od rodičů, že se děti do školky těší, a to hlavně na své kamarády. Nové děti přichází také natěšené, ale brzy přijdou na to, že se musí odloučit od maminky a pak samozřejmě přichází slzičky. Nicméně vždy říkám: co by to bylo, kdyby si dítě za maminkou nezaplakalo… Navzdory tomu ale byla letošní atmosféra pozitivní. Mnoho dětí již navštěvovalo předtím dětské skupiny a na prostředí tak byly již zvyklé.
Vy sama jako ředitelka s dětmi přicházíte do styku – vyučujete je také? Vnímáte to jako přínosnou věc pro vaši ředitelskou pozici?
Ano, dříve jsem učila hlavně v logopedické třídě, a tuto práci si ráda ponechám i letos.mi zůstane i letos. V tomto školním roce jsem si zapsala úvazek na odloučeném pracovišti Slovanská, a tak budu v centru dění i na odloučeném pracovišti. Je to určitě přínosné, jelikož vnímám kontakt s dětmi jako naprosto stěžejní.
Pojďme se ale více pobavit o zmiňované logopedické třídě.
Zde se vzdělávají děti s narušenou komunikační schopností. Třída zde má dlouholetou tradici, a proto se ji opravdu snažím udržet. Vidím, že je to potřeba. V běžné třídě se reedukace řeči ve větším rozsahu zvládnout nedá, a proto je úžasné, že zde logopedickou třídu máme. Děti v menším počtu jsou vyučovány speciálními metodami a denně mají individuální logopedickou péči, a to pod záštitou Speciálně pedagogického centra z Vyškova. Funguje to tak, že se u starších dětí v celé mateřské škole plošně provede logopedická depistáž ve spolupráci se zmiňovaným centrem. Na základě zjištěných výsledků můžeme dítěti doporučit vzdělávání v logopedické třídě. Ve většině mateřských škol tato třída standardem není, a proto je dobře, že Slavkov tuto možnost má. Navíc by byla velká škoda nevyužívat zkušenosti našich vystudovaných logopedek, které ve školce máme.
Když mluvíte o oboru logopedie, také jste jej studovala…
To máte pravdu, studovala jsem na pedagogické fakultě na Masarykově univerzitě. To byly velmi příjemné roky, i když jsem začala studovat až v roce 2006, a to dálkově. Byl to takový můj sen, který měl šťastný konec a já byla velmi ráda, že mi ho bývalá paní ředitelka pomohla uskutečnit. Následně jsem začala vyučovat v logopedické třídě.
V minulých ročnících jste museli děti odmítat z důvodu nedostatečných kapacit ve školce, tomu má pomoct přestavba probíhající na Koláčkově náměstí. Je na dětech poznat, že je jich ve třídách více a tento plný stav jim zcela nevyhovuje?
Určitě, a to hlavně ze začátku. Počty dětí ve třídách jsou naplněny na maximum. V každé třídě jsou věkově smíšené děti a počet míst v každé třídě se odvíjí od počtu dětí, které odejdou do základní školy. Je to zkrátka pro všechny velmi náročné.
Děti by se do nově zrekonstruovaného prostoru na Koláčkově náměstí měli dle ideálního plánu navrátit příští rok po létě. Co tam pro ně v budoucnu čeká?
Rozhodně moderní nově vybavené prostory v prostředí zámeckého parku. A také návrat do míst, kde měla mateřská škola dlouholetou tradici.
Nyní se jede podle vzdělávacího programu ze školního roku 2020/2021 – jsem mateřáček, zvídavý žáček – jak moc jiný program to je od těch „běžných“ výukových metod?
Program je vždy platný na tři roky. Vycházíme z rámcového vzdělávacího programu a čekáme v příštím roce na jeho revizi. Jde o celé nové pojetí předškolního vzdělávání. Už to není jen o „vědomostech“, ale jde spíše o to připravit děti na život po všech stránkách – aby uměli spolupracovat, dokázali si říct, co potřebují. Nástavbu (myšleno vědomosti) získávají už při pobývání v kolektivu a při každodenních činnostech ve školce. Vše vychází z jejich zájmu a prožitku. Uvedu příklad – když společně malují sluníčko, prvotní je, aby spolu dokázali komunikovat, podělit se o barvu, nebo počkat až se uvolní místo na malování. Zkrátka zde probíhá větší apel na sociální rozměry a co je velmi důležité, musíme pro to dětem vytvořit vhodné podmínky. Vzdělávání probíhá v integrovaných blocích – například se učíme domácí zvířátka, ale neznamená to, že se učíme jen je. Bloky se prolínají, a to znamená, že se výuka dětí dotýká různých kompetencí důležitých k jejich dalšímu vzdělávání. Co více, činnosti pro děti plánujeme pomocí Gardnerovi teorie inteligencí, aby se děti rozvíjely ve všech typech inteligencí. To jde ruku v ruce s vývojem společnosti. Nelze říci, že předškolní vzdělávání je jen o hraní. Řekla bych, že v této pedagogice jde o to, jakým způsobem dítě připravit do života. Jak často říkám – školka je dynamický proces.
Takže lze říci, že každý má svůj vlastní způsob, jak děti učit a vlastně i formovat?
Určitě a je to velký závazek. Formování malého dítěte a předávání základů je velká zodpovědnost a poslání. Důležitá je ovšem i kreativita pedagoga. Přece jen i žurnalistika je práce s lidmi a každý to může uchopit jinak. Stejně je tomu tak při učení v mateřské školce.
Program Digitalizace nás baví má dětem zajistit základní digitální kompetence, jak tyto kompetence u malinkých vypadají?
Díky projektu digitální kompetence máme zakoupeny elektronické pomůcky – například takzvané včelky Bee Boty. Děti se díky tomu naučí takovému předstupni programování. V mřížce musíte navést včelku k určitému tvaru. Na včelce si naklikáte, jakým směrem má jet. Využíváme ale také interaktivní tabuli. Je však samozřejmě na uvážení pedagoga, jak vhodně tyto pomůcky zařadí do činností s dětmi.
Jsou nějaké další projekty či programy, kterých využíváte? Nejen děti, ale třeba i vaše pedagožky?
Nyní jsou nejaktuálnějším projektem Šablony Jana Ámose Komenského. Z tohoto projektu čerpáme finance na školní asistenty, kteří vypomáhají s výukou individuálních plánů pro děti a také na vzdělávání učitelů. Objednáváme si mimo jiné i školení pedagogů – momentálně je aktuálním tématem formativní hodnocení, ve kterém dítěti poskytujeme kvalitní zpětnou vazbu a vedeme je tak přirozenou cestou k dalšímu rozvoji. Nebo také webináře, které hojně využíváme. Spolupracujeme dále i s centrem LIPKA v Brně s environmentálním zaměřením.
Co je cílem projektu iSophi?
Projekt má za cíl určit školní zralost dětí s využitím moderních technologií.
(Paní ředitelka zavolala svou kolegyni Jitku Bajerovou, která je garantkou tohoto projektu a ta o něm pohovořila více): „Ze zákona je povinnost diagnostiku dítěte dělat, a to hned dvakrát ročně a iSophi je tomu dobrým pomocníkem – přehledně vidíme, v čem se kdo může nadále zlepšovat. Děti vždy vyplňují testy a dělají úkoly. Je to zaměřené na všechny oblasti, které je člověk u dětí schopný sledovat včetně třeba popisu emocí. Pomáhali jsme tím pedagogicko-psychologické poradně STEP Kladno tento produkt testovat. Obdrželi jsme verze pro děti v kategoriích 3-4 roky, 4-5 a 5-6 let. Nejzajímavější je, že každá školka si nějakým způsobem diagnostiku zpracovává, nicméně v digitální podobě je jediná kvalitní právě iSophi. Diagnostika nám následně ukazuje všechna odvětví – jemnou i hrubou motoriku, sebeobsluhu, pracovní zralost, emoční zralost a sociální porozumění. Nejdůležitější pro nás je, že systém automaticky zpracuje výstupní zprávu pro učitele i pro rodiče. Dokonce systém umí zpracovat a ukázat zprávu celé třídy či dokonce školky a zjistit v čem celá skupina pokulhává a v čem naopak exceluje.“
Jak jsou na tom například děti z Ukrajiny? Jak zvládají adaptaci ve školce?
Momentálně zde máme dvě děti z Ukrajiny, a ještě jedno z Běloruska. Děti se velmi dobře zadaptovaly v kolektivu a vzděláváme je již druhým rokem. Ostatní je přijaly velmi dobře, a to je i výhodou věkově smíšených skupin – starší děti pomáhají mladším, a naopak mladší se od starších dětí učí. Ovšem velmi záleží na přístupu rodičů. Děti se s českým jazykem setkávají, takže mají snahu se učit. V některých případech, jako jsou důležitá jednání, však využíváme služeb terénní pracovnice pro ukrajinské občany.
Paní Červinkové děkujeme za rozhovor a přejeme jí mnoho dní naplněných dětským smíchem
Gardnerova teorie inteligencí
- Jazyková inteligence
- Hudební inteligence
- Logicko-matematická inteligence
- Prostorová inteligence
- Tělesně-pohybová inteligence
- Interpersonální inteligence (u malých dětí se rozvíjí přirozeně)
- Přírodovědná inteligence